23-06-2024
חמישה חודשים שהתה יעל (שם בדוי) בבית מלון בבת ים, לאחר שפונתה משדרות על ידי מתנדבים חמושים ב-7 לאוקטובר. לאחרונה החליטה ששפיותה מחייבת אותה לחזור הביתה, אבל גילתה שהבית אמנם חיכה לה אבל העבודה כבר לא: יעל, שעבדה כמזכירה בבית ספר בהעסקה שעתית, התבשרה שמשרתה איננה. "אף אחד לא לוקח אחריות עלינו", היא אומרת, "החזירו אותנו לשדרות אבל המון מפונים שפוטרו לא מוצאים מקום עבודה חדש. לא מספיק שאנחנו צריכים להתמודד עם טראומה ומצב נפשי לא פשוט, אנחנו מחוסרי עבודה ללא שום פיצוי או פתרון. זרקו אותנו למים ואמרו – תתמודדו".
עו"ד דיאנה בארון מקו לעובד הביאה את סיפורה של יעל לוועדת הכספים של הכנסת, כחלק מניסיוננו העיקש לתקן את החטא הקדמון: הזנחת העובדים השעתיים ללא פתרונות ופיצוי במשך 8 חודשים. יחד עם שותפינו בפורום זכויות עובדים – עמותת איתך-מעכי, הקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, האגודה לזכויות האזרח, הפורום למאבק בעוני, שדולת הנשים, נעמת ואחרים – העלינו שוב ושוב את הצורך בחקיקת מגן עבור עובדים שעתיים, כך שלא יפגעו כלכלית כשהם לא מגיעים לעבודה בגלל מצב חירום. גייסנו שורה של חברי כנסת אכפתיים, שהבינו כי העובדים הללו זקוקים להגנות ופתרונות בגלל פגיעותם הרבה, בשעה בה האוצר לא ייחס חשיבות לפגיעה העקבית, כל פעם מחדש, בלמעלה מרבע מהעובדים בישראל.
ענפים מסוימים, כמו ענפי הניקיון, השמירה והאבטחה, טיפול וחינוך בלתי פורמאלי, סדרנות, מוכרנות, מסעדנות, גיזום וגינון, בנייה וחקלאות, מתבססים באופן כמעט מוחלט על שיטת העסקה זו שהולכת ומתרחבת. כולן עבודות בשכר נמוך יחסית במקצועות הדורשים עבודה פיזית או עבודה עם קהל; ורבים ממי שמועסקות ומועסקים במבנה העסקה זה נמנים ממילא על אוכלוסיות מוחלשות ופגיעות–יוצאי מדינות בריה"מ לשעבר או אתיופיה (בפרט מבוגרים), בני נוער ועובדים צעירים, ערבים אזרחי ישראל ותושבי מזרח ירושלים,פלסטינים, מהגרי עבודה ומבקשי מקלט.
בוועדת הכספים שהתכנסה ב-18.6.2024 הונחו היסודות להצעת החוק הפרטית עליה נעבוד יחד עם חברי הכנסת שהלכו איתנו יד ביד במאבק למען העובדים הללו – שעדיין מתמודדים עם מכה כלכלית מתחילת המלחמה שהוציאה אותם מאיזון. הבטחת שכר לעובדים בשעת חירום היא הפתרון המתבקש עבור יעל ומאות אלפי עובדים אחרים, המשוועים לפיצוי, להגנות ולעבודה במלחמה שלא נגמרת.

הצעותינו:

  • שיפוי לשכר בגין הפחתה בהיקף משרה בשעת חירום.
  • הסדרת הזכות לשכר בגין היעדרות בשל הנחיות חירום בדרך קבע.
  • חיוב מעסיקים לדווח על אופן ההעסקה של העובדים ומספר שעות העבודה של עובדים שעתיים.
  • הוראה על השוואת תנאים בין עובדים שעתיים לעובדים במתכונת העסקה חודשית (גלובאלית), והגבלת האפשרות לעבוד בהעסקה שעתית באופן פיקטיבי.
תודה לחברי הכנסת נעמה לזימי, עאידה תומא-סולימאן, אחמד טיבי, מיכאל ביטון, אברהם בצלאל, מירב כהן, ינון אזולאי, יצחק פינדרוס ועוד.

נייר העמדה המשותף שהצגנו לוועדה – כאן.

כתבתו של עומר שביט בזמן ישראל – כאן.

כתבתו של ניצן צבי כהן בדבר – כאן.