Left Menu
מלחמת אוקטובר 2023 – עמוד מתעדכן עם מידע, שאלות ותשובות

מלחמת אוקטובר 2023 – עמוד מתעדכן עם מידע, שאלות ותשובות

החל מיום שבת, ה-7.10, השתנו החיים בישראל. אין אדם במדינה ובסביבתה שלא הושפע ממנה, אין אדם שלא חווה מצוקה, פחד ואבדן. בתוך הכאוס ואי הוודאות, קו לעובד הוצף במבול של שאלות שהגיעו מעובדים, למד תוך כדי תנועה את ההנחיות החדשות והנהלים וענה.על מנת להקל על העובדים.ות המודאגים.ות – ריכזנו עבורכן.ם כאן את עיקרי המידע בנוגע […]

החל מיום שבת, ה-7.10, השתנו החיים בישראל. אין אדם במדינה ובסביבתה שלא הושפע ממנה, אין אדם שלא חווה מצוקה, פחד ואבדן. בתוך הכאוס ואי הוודאות, קו לעובד הוצף במבול של שאלות שהגיעו מעובדים, למד תוך כדי תנועה את ההנחיות החדשות והנהלים וענה.על מנת להקל על העובדים.ות המודאגים.ות – ריכזנו עבורכן.ם כאן את עיקרי המידע בנוגע לזכויות עובדים במלחמת חרבות ברזל. העמוד יתעדכן מדי פעם, בהתאם למציאות המשתנה.


מידעונים בשפות השונות, המרכזים את זכויות העובדים בשעת החירום הנוכחית, כולל התייחסות לסוגיות המעסיקות הורים לילדים ועובדים חיוניים:

מידעון בעברית

מידעון ברוסית (Информация для работников во время войны)

מידעון בערבית (كراسة معلومات للعمّال والعاملات لفترة الحرب، تشرين الأوّل)

מידעון בטיגריניה (ሓበሬታ ንሰራሕተኛታት ኣብ እዋን ኲናት)

מידעון באנגלית (Information for workers during the war)

מידעון בספרדית (Información para los trabajadores durante la guerra)


הרצאות בעברית, ערבית, רוסית וטיגריניה על זכויות עובדים.ות בזמן מלחמה

עו"ד דיאנה בארון בהרצאה בשפה העברית + לינק למצגת.

עו"ד רשא אלעטאונה בהרצאה בשפה הערבית.

עו"ד מרינה פולינובסקי בהרצאה בשפה הרוסית.

ליאור מלכה וצאגה סהלו בהרצאה בטיגריניה ועברית.


הגשת ערר על צו גיוס לשירות עבודה

גוייסתם.ן לעבודה חיונית וחשתם.ן שזכויותיכם.ן נפגעו מכך? עומדת לכם.ן האפשרות לפנות למשרד העבודה ולהתייעץ בנושא: vaadot.cherum@labor.gov.il או בטלפון – 074-7696206


ביטוח לאומי הכריז על ​מענק עידוד חזרה לעבודה

למענק זכאי אחד מאלה:

  • עובד שכיר, תושב ישראל שמקום מגוריו הקבוע (לפי כתובת המגורים ברשות האוכלוסין וההגירה) ביישוב מפונה, והוא עובד בכל מקום בארץ.
  • עובד שכיר, תושב ישראל שמקום מגוריו הקבוע (לפי כתובת המגורים ברשות האוכלוסין וההגירה) בכל מקום בארץ, והוא עובד אצל מעסיק באזור מפונה.

תנאי הזכאות:

  • העובד חזר או ממשיך לעבוד אצל אותו מעסיק שעבד אצלו, לפחות באחד מהחודשים יולי–ספטמבר 2023.
  • העובד הגיע פיזית למקום העבודה לפחות 11 ימים בחודש.
  • המעסיק אינו מעסיק ציבורי.

תקופת הזכאות:
נכון להיום ניתן לקבל מענק עבור חודשים נובמבר, דצמבר 2023.
הזכאות למענק עבור חודשים ינואר עד מרץ 2024 תיבחן כל חודש, בהתאם לרשימת היישובים המפונים.

סכום המענק:
3,000 ₪ בחודש.


הנחיות פיקוד העורף להורים עובדים

נכון ליום 15/10/2023 הנחיות פיקוד העורף מחלקות את היישובים השונים לשלושה צבעים – כתום, צהוב וירוק – ובהתאם לחלוקה זו ניתנו הנחיות ייעודיות לפתיחת מסגרות חינוך. לעניין מסגרות חינוך – ביישובים הכתומים אין לקיים פעילות מסגרות חינוך, ביישובים הצהובים ניתן לקיים פעילות חינוכית במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות, ובישובים הירוקים ניתן לקיים פעילות חינוכית בלי הגבלה. לרשימת היישובים המלאה: https://www.oref.org.il/12487-15896-he/Pakar.aspx

הורה לילד עד גיל 14 או ילד עם מוגבלות עד גיל 21, אשר נמצא בחזקתו, נדרש להישאר עימו או למצוא לו סידור עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד מחמת הוראה של פיקוד העורף או גורם מוסמך אחר.

אין לפטר עובד בשל היעדרותו מהעבודה לצורך השגחה על ילדו (עד גיל 14 או ילד עם מוגבלות עד גיל 21), הנמצא עמו, עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד מחמת הוראה של פיקוד העורף או גורם מוסמך אחר, בתנאי שהילד בחזקתו הבלעדית של ההורה, בתנאי שבן זוגו של העובד לא נעדר מעבודתו (עצמאי או שכיר), לצורך השגחה על הילד, או שנבצר ממנו להשגיח על הילד. אם מקום העבודה מציע סידור נאות לילד, אז לא ניתן להיעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד.

מידע על מרחב מוגן תקני ניתן למצוא בהנחיות פיקוד העורף (נספח ג') https://www.oref.org.il/SIP_STORAGE/FILES/6/8996.pdf ובשאלות נוספות על מרחב מוגן ניתן לפנות למוקד הטלפוני של פיקוד העורף שמספרו 104 או באמצעות הודעת טקסט או וואטסאפ לטלפון 052-9104104


מקבץ שאלות שהגיעו אלינו במהלך הימים האחרונים ותשובות ששלחנו לפונים:

שאלה:קיבלתי בשבת הודעה שהחל מראשון אני בחל"ת למשך חודשיים.האם זה חוקי? האם אין תקופה של התראה מוקדמת?

תשובה: החוק לא מחייב מתן הודעה מוקדמת לחל"ת. ככלל החל"ת אינה מעוגנת בחור אלא תלויה בהסכמה בין הצדדים. הוצאה לחל"ת ללא הסכמת העובד יכולה להיחשב לפיטורין. סע' 11 לחוק פיצויי פיטורין  מאפשר לך להתפטר ולקבל את פיצויי הפיטורים בתנאי שתכתוב למעביד מכתב ובו תפרט את טענתך בדבר אי הסכמתך לחל"ת דבר המהווה פגיעה בשכרך. במכתב תדרוש ממנו לתקן את המעוות ותודיעו שאם לא יעשה כן אתה שומר על כל זכויותיך לרבות התפטרות  תוך קבלת פיצויים.

שאלה: אני עובד כשכיר ואשתי משרתת בקבע. בעקבות המלחמה וסגירת המעון של הילדים, אישתי נמצאת בבסיס ואני בבית ולא עובד מה-8.10.23. האם עבור הימים שאני לא בעבודה בעקבות המצב הזה אני זכאי לתשלום על חשבון המעסיק?

תשובה: התשובה לשאלתך תלויה האם מקום עבודתך נחשב חיוני או שירות קיומי (אפשר לברר זאת כאן) בנסיבות שמסרת לא נראה שכך הדבר, לפיכך עובד שאינו חיוני או מועסק בשירותים קיומיים חייב להתייצב לעבודה בהתאם להנחיות פיקוד העורף. ככל שלפי הנחיות פיקוד העורף אין מגבלות על התייצבות בעבודה, אי התייצבות העובד עלולה להיחשב היעדרות בלתי מוצדקת ולהוביל לניכוי שכר או ימי חופשה צבורים. עובדים שלא התייצבו לעבודה בעקבות הנחיות פיקוד העורף, קיבלו במצבי חירום בעבר את שכרם כבשגרה והמעסיקים קיבלו על כך פיצוי בדיעבד. בכל מקרה, הכנסת עובד ליתרת חופשה שלילית תיעשה רק בכפוף להסכמת העובד.

שאלה: במידה ואני מתנדב בעקבות המלחמה בעזרה לחיילים, אך לא מגוייס, ינכו לי אותם מימי החופש או שהעבודה/מדינה סופגת?

תשובה: עליך לבדוק עם המעסיק שלך מהי המדיניות שלו (אין חקיקה בנושא).

שאלה: המעסיק שלי פנה אלי בבקשה לחתום על טופס הוצאה לחל"ת. ברצוני להבין האם ישנו הסכם למדינה עם מעסיקים שהעובדים שיצאו לחל"ת יקבלו תשלום החל מאוקטובר 2023. האם כשאני חותמת על המסמך אני מבטיחה את האפשרות לקבל תשלום מביטוח לאומי על תקופת החל"ת.

תשובה:אין כל הסכם כזה – ככל הידוע לנו. המעביד אינו יכול לאלץ אותך לצאת לחל"ת ללא הסכמתך. מעביד יכול  להוציא אותך לחופשה בתשלום על־חשבון ימי חופש צבורים (לא על־חשבון ימי חופש עתידיים). שימי לב שמעביד אשר מצמצם את פעילותו העסקית לאור המצב  רשאי גם לפטר אותך – בכפוף לשימוע, הודעה מוקדמת ויתר הזכויות בעת פיטורין – זאת בהנחה שאין הסכם קיבוצי (או איגוד עובדים המפעיל לחץ) אשר מונע זאת מן המעביד.

שאלה: אני עובדת בחברת תיירות מפברואר, ובעקבות המלחמה בוטלו קבוצות ואין עבודה. בעל החברה רוצה להוציא אותי לחל"ת או לפטר אותי, ובעצם אמר שאם אני לא מסכימה לחל"ת (ל-3 חודשים לפחות) הוא יפטר אותי כי אין עבודה. מה עליי לעשות?

תשובה: חוקי לפטר עובד בזמן מלחמה, אלא הסכם קיבוצי בענף או במקום העבודה מגביל את יכולת הפיטורים או שלחץ מצד ארגון עובדים מונע את הפיטורים. מקום כמו נמל, לדוגמה, מפחית את פעילותו כעת, אך ברור שהפעילות תתחדש בהמשך, בעוד שאצל חברת תיירות (לא גדולה, אני מניח) – אין לדעת. הנמל הינו גם דוגמה למקום שחלק מן העובדים בו מאוגדים וכך יכולים למנוע את הפיטורים, למשל באיום שאם רבים מן העובדים יפוטרו – הנמל ישבות כליל. גם ייתכן, שארגון העובדים והנהלת הנמל נשאו ונתנו והגיעו לסיכום על מספר העובדים שיפוטרו, ואולי על עדיפות בקליטה מחדש וכולי.
באשר למעביד שלך – נראה שהוא מנסה לעגל פינות או להתחמק מן החובות החוקיות שלו בעת הפיטורים, אבל אין פירוש הדבר שהעילה לפיטורים לכשעצמה אינה מבוססת. המעביד טוען שהוא מצמצם את הפעילות עד לסגירת שערים ובהינתן הנפילה בפעילות התיירות, בהחלט ייתכן שזה מה שהוא עושה. אפשר גם לטעון שישנה עבודה מסוימת בסגירת חשבונות, ביטולים, לוגיסטיקה של פינוי משרדים ופעילות דומה – וכך להצדיק את הדרישה ממך לבוא לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת.
שימי לב שבמהלך חל"ת מותר לך לעבוד עבודה אחרת – תוך שמירה על "חובת נאמנות" מסוימת למקום העבודה הקיים, הווה אומר הימנעות משימוש במידע סודי, "גניבת" לקוחות וכדומה. העובדה יכולה להיות בכל ענף, כולל בתחום התיירות. אגב – במהלך חל"ת, את זכאית לדמי אבטלה רק 30 יום מרגע תחילת החופשה.

שאלה: יש לי ילדים קטנים שאינם במסגרות בגלל המצב. אני עובד כסוכן שטח ולא תמיד יש לי אפשרות להגיע למרחב מוגן בזמן המשוער עפ"י הנחיות פיקוד העורף. מה מגיע לי?

תשובה: במצב שאתה מתאר החוק מגן עליך מפיטורים, אבל לא מבטיח שישולם לך שכר על כל ימי ההיעדרות. היעדרות בשל קשיי מיגון דורשת הסכמה של המעסיק, וכך גם עבודה מרחוק. בעבר במצבים דומים ניתן בדיעבד פיצוי להורים של ילדים מתחת לגיל 14 שנשארו עם ילדיהם (בתנאי שההורה האחר לא יכול היה להישאר) אבל ההחלטה על הפיצוי מתקבלת בדיעבד, לאחר מצב החירום.  

שאלה: בן זוגי מקבל שכר שעתי לפי משמרת של 4-5 משמרות בשבוע. בשבוע שעבר הוא קיבל צו 8 ולכן לא יכל לבוא לעבוד כל שבוע שעבר וגם השבוע הזה וכך הלאה. אין אנו יודעים מתי תגמר המלחמה וכעת אין משכורת של אחד הצדדים. רציתי לדעת מה הזכויות שלו.

תשובה: אם בעלך מועסק במקום העבודה לפחות שלושה חודשים, הוא אמור לדווח על כך למעסיק בטופס 3010 (כשיגיע הביתה) ולהמשיך לקבל לאת משכורתו ללא כל שינוי. המעסיק יקבל מהביטוח הלאומי את התגמולים עבור ימי המילואים. 

שאלה: אני עובד בבניין, הגעתי ממולדובה. האם זה נכון שעכשיו, כשאסור לנו לעבוד בבניין בגלל המלחמה, מותר לנו לעבוד בענפים אחרים שאינם בניין?

תשובה: כן. לאור מצב החירום שנוצר והמחסור בידיים עובדות, מהגרי עבודה בבניין רשאים לעבוד באופן זמני בתעשייה, במפעלים מוכרים המייצרים תוצרת חיונית.


מידע שימושי ועדכני:


עובדים שנקלעו למצוקה כלכלית קשה וזקוקים לתלושי מזון על מנת לקיים את עצמם ואת משפחתם, מוזמנים לבדוק זכאות באתר משרד הפנים, כאן.


נגישות