03-07-2024

למרות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, תאונות העבודה הקשות ממשיכות להיות אבן נגף בשוק העבודה בישראל. מניעת כניסתם של עובדים פלסטינים לעבודה בשטח ישראל (למעט מקומות עבודה חיוניים), והמשך הלחימה בקווי העימות הובילו לכך שענף הבנייה לא חזר לפעילות מלאה, וענפי התעשייה והחקלאות ממשיכים לפעול בהיקפים נמוכים מההיקפים שקדמו למלחמה. אך למרות זאת, הנתונים מעידים על כך שמספר תאונות העבודה ברמת חומרה בינונית וקשה, בכלל הענפים, דומה למספר התאונות שהתרחשו בתקופה המקבילה בשנת 2022.

גם בחציון הראשון של שנת 2024, ולמרות הפעילות החלקית בלבד, ענף הבנייה ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר. במחצית הראשונה לשנת 2024 היו 27 הרוגים, מתוכם 15 בענף הבנייה. מדובר במספר זהה למספר ההרוגים בתקופה המקבילה בשנת 2022. כמו כן, מתחילת שנת 2024 היו על פי הדיווחים של ארגוני ההצלה השונים 223 נפגעים בינוני וקשה בתאונות עבודה, מתוכם 89 בענף הבנייה. למרות מספר הנפגעים הגבוה, מגמת הירידה במספר צווי הבטיחות, ובענף הבנייה בפרט, נמשכת. ניתנו רק 1,176 צווי בטיחות במחצית הראשונה של השנה, ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

שום דבר לא השתנה ברגולציית הבטיחות. למרות שהדיונים על תקנות הבנייה החדשות החלו בועדת העבודה והרווחה בכנסת, ישנה עוד דרך ארוכה עד להשלמת הליך החקיקה. על כן, ההמלצות שפורטו בדו"ח לסיכום שנת 2022, ובדו"ח סיכום לשנת 2023, עומדות בעינן – שינויי חקיקה לשינוי התמריצים החיוביים והשליליים בענף; הגברת ההרתעה; וקידום שינויים בתרבות העבודה. אך למעשה, שינויים במדיניות ההגירה של ישראל שנעשו בחסות המלחמה מגדילים את חשיפות העובדים הקיימים והעובדים החדשים בענף הבנייה לפגיעה בבריאותם ובבטיחותם. כמה מהחלטות אלו משנות את תמהיל העובדים בענף הבנייה, ומאפשרות החלפת העובדים הפלסטינים בענף הבנייה במהגרי עבודה ממדינות שונות, לרבות שלא באמצעות הסכמים בילטרליים, באופן שהוכח כתורם לסכנות לבטיחותם ולשלומם של עובדים.

כבר היום זילות חייהם של עובדי הכפיים בענף הבנייה והיעדר ההרתעה מובילים להתנערות של קבלנים מדאגה לשלומם ובטיחותם של העובדים, כשעד המלחמה עובדים פלסטינים היו הנפגעים המרכזיים מהיעדר תרבות בטיחות בענף הבנייה. לא בכדי ענף הבנייה הוא הענף הקטלני ביותר ועד המלחמה מספר ההרוגים היה במגמת עלייה – בשנת 2023 היו 48 הרוגים, המספר הגבוה ביותר ב-5 השנים האחרונות. שינוי תמהיל העובדים בענף הבנייה בלי לתת את הדעת על השוני השפתי והתרבותי, תוך מתן אפשרות לגייס את העובדים במסלול עוקף הסכמים בילטרליים אשר יחשוף אותם לניצול לרעה מבלי להגדיל את המשאבים המעטים ממילא שמוקצים היום לפיקוח ואכיפה כנגד עברייני בנייה – עשוי להחמיר את המצב הגרוע ממילא באתרי הבנייה.

אנו קוראים לשר העבודה למנוע את המשך הפקרת בטיחותם של עובדי ענף הבנייה, ולמנוע את פריצת הסכר באמצעות הבאת עובדים לא מיומנים שיועסקו בתבניות העסקה פוגעניות, במיוחד בהיעדר משאבי פיקוח ואכיפה מספקים. כפי שהמלצנו בדו"חות קודמים על משרד העבודה לפעול לשינוי מערך התמריצים השליליים והחיוביים בענף הבנייה ובשאר ענפי המשק, ולגבש תוכנית מניעתית ואקטיבית לאכיפת הוראות הדין למען רווחתם ובטיחותם של כלל המועסקים.

מספרים:

  • בשנת 2024 עד כה נהרגו 27 עובדים בתאונות עבודה, ונפצעו 223 עובדים ברמת חומרה בינונית וקשה;
  • מרבית ההרוגים בכלל הענפים היו ערבים אזרחי ישראל (30%);
  • למרות הירידה בהיקפי הבנייה בשל המלחמה ולאור מניעת חזרתם של עובדים פלסטינים לעבודה בשטח ישראל, עדיין מרבית ההרוגים היו בענף הבנייה (55%, 15 הרוגים) – האחוז הגבוה ביותר של הרוגים מתוך כלל הענפים מאז שנת 2019;
  • הגורמים המרכזיים בכלל הענפים לתאונות העבודה עם נפגעים ברמת חומרה בינוני וקשה בחציון הראשון של שנת 2024 הם נפילה מגובה (48% מכלל הנפגעים), נפילת חפץ (17%) ולכידה במכונה או פגיעה ממכשיר עבודה (10%);
  • נמשכת מגמת הירידה בצווי הבטיחות, מינהל הבטיחות הוציא 1,176 צווי בטיחות במחצית הראשונה של השנה, ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד;
  • שיאניות הפרות הבטיחות בחציון הראשון לשנת 2024 הן שנדונג היי-ספיד גרופ קו. לימיטד (חברת ביצוע סינית זרה, אחת השיאניות גם בשנת 2023), אלקטרה בניה בע"מ (שהיא גם קבלן מוכר למכרזים ממשלתיים) וטוהר הנדסה בע"מ (6 צווי בטיחות לכל אחת);
  • הרשויות המקומיות בהן היו הכי הרבה תאונות עבודה חמורות במחצית הראשונה לשנת 2024 הן תל אביב (14), חיפה (10), ירושלים (7) ופתח תקווה (7).

הדו"ח הזה מוקדש לעובדים שנהרגו ונפגעו בעבודתם בשנת 2024, וקולם נבלע ברעם התותחים.


הדוח המלא – כאן.

כתבתה של אפרת פורשר בישראל היום – כאן.

כתבתו של ניצן צבי כהן בדבר – כאן.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [300.23 KB]