27-06-2024

הכלכלה הישראלית והפלסטינית קשורות זו בזו, והפרדתן – שמתרחשת בדרך כלל בצל מתיחות ביטחונית ולחימה – קשה ומורכבת. המשק הישראלי פיתח תלות בעובדים הפלסטינים בענפים מסוימים, והעובדים תלויים בפרנסה שישראל מציעה. זהו הרקע לדוח החדש העוסק בעובדים מרצועת עזה.

בבוקר ה-7 באוקטובר שהו בישראל 12,000 עובדים מהרצועה, ותוך שעות ספורות כולם נשאבו לתוך מערבולת של חוסר וודאות וייאוש. עולמם קרס כאשר ישראל ביטלה באחת את היתרי העבודה הנחשקים שלהם, ועצרה באלימות לא פחות מ 4,000 עובדים ללא סיבה. בשעה קשה זו, כאשר קיומם כבני אדם וכמפרנסים חיוניים למשפחותיהם התערער באופן חסר תקדים, וכאשר מערכות האכיפה והצדק התנערו מהם, קו לעובד פעל לסייע להם לסיים את תעסוקתם בכבוד. בסיועה של קרן המועצה הנורבגית לפליטים, הצלחנו ללוות את העובדים ולתעד את המהמורות ההיסטוריות שאפיינו את העסקתם בישראל.

דוח חדש של קו לעובד, שנכתב בשפה האנגלית, מתאר את הניצול העקבי של עובדים מרצועת עזה בישראל במהלך 70 השנים האחרונות. הדוח נכתב כדי למלא את הוואקום אודות העובדים השקופים הללו, וחושף את שלל השיקולים והאינטרסים שפתחו וסגרו את ברז התעסוקה עבור פלסטינים תושבי רצועת עזה ואת האופן בו עוצבה ותוחזקה התלות ההדדית. הממצאים מתארים תמונה קודרת: אפליה מובנית, ניצול עמוק ומאבק מתמשך של העובדים לקושש פרנסה בתנאים לא תנאים.

הדוח מבוסס על סקירת ספרות, ראיונות עם עובדים ודיווחים בגוף ראשון של צוות קו לעובד – שליווה עובדים מרצועת עזה בתיקים מול מעסיקים ובערכאות משפטיות. הוא מנווט בנבכי החסמים הבירוקרטיים עימם התמודדו עובדים שביקשו לממש את זכותם בעבודה, ומנתח דפוסי העסקה שהשתרשו בישראל והכשירו הפרת זכויות שיטתית לאורך עשורים. כך נראים היעדר אכיפה ומחסור אקוטי בהגנות על עובדים, אלו הם המאפיינים שהנציחו את המציאות הזו והפקירו את העובדים "ברי המזל", שהצליחו לקבל היתרי עבודה בישראל, לחסדי מעסיקיהם ורצונם הטוב.

היום, כששערי עזה המדממת נעולים, אנחנו מבקשים לספר על העובדים שהיו כאן ואינם.

הדוח המלא, בשפה האנגלית, כאן.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [858.33 KB]