19-08-2024

מדי שנה מתים כ-38,000 עובדים בעולם כתוצאה מעומס חום, ובריאותם של למעלה מ-2,000,000 עובדים נפגעת באופן בלתי הפיך. על פי ההערכות, בישראל לבדה מאובחנים כ-1,000 חולים חדשים בסרטן העור מדי שנה, כתוצאה מתחלואה תעסוקתית. המספרים הללו צפויים רק לגדול. עובדי בנייה, מנקי רחובות, עובדי תשתיות וחקלאות חשופים במיוחד להשלכות משבר האקלים וההתחממות הגלובלית. הם עובדים שעות ארוכות תחת השמש הקופחת וגשם הזלעפות מבלי שהמדינה רואה אותם ודואגת להגן עליהם. אבל הם שם. 

רק מתחילת 2024 נפגעו בישראל 5 עובדים באורח קשה כתוצאה מעומס חום: באפריל נמצאו שני עובדים מחוסרי הכרה בשל מכת חום באתרי בנייה – אחד באשקלון ואחד בבת-ים; ביוני נפגע גנן ממכת חום בקריית מלאכי ופונה בבהילות לבית החולים, וביולי עובד אחד נמצא מעורפל הכרה עם סימני מכת חום באתר בנייה בערד, ועובד אחר איבד את הכרתו כתוצאה מעומס חום ביבנה. גם רוחות חזקות הובילו לפגיעות בגוף וברכוש בשנה האחרונה, וקריסת מנופים בשל רוחות חזקות הפכה ליותר שכיחה. באחד המקרים הקריסה הסתיימה בטרגדיה ובמותו של עובד חברת החשמל ניר דקל. אך למרות אירועים אלה  חייהם של עובדים רבים נמצאים בסכנה גם היום, כי למדינת ישראל עדיין אין תוכנית לאומית להיערכות כלכלית נוכח השלכות המשבר – או חקיקה עדכנית להגנה על עובדים החשופים לפגעי מזג האוויר

העובדים בחוץ מגיעים, ברובם המוחלט, מהפריפריה החברתית-כלכלית של מדינת ישראל ועוסקים בעבודת כפיים במשך שעות ארוכות. אפשרויות התעסוקה שלהם מוגבלות וכוח המיקוח שלהם דל, כך שאין להם יכולת אמיתית לסרב לעבודה בתנאי אקלים קיצוניים מחשש לפיטורים. מעסיקיהם זקוקים להם, החברה זקוקה לתוצרים שלהם, אך ברגע האמת הם מופקרים לגורלם באתרי בנייה בהם עדיין אין חובה להתקין ברזיה או הנחיה ברורה מתי לא לעלות למנוף, או בשדות ובחממות בהם הטמפרטורה בלתי נתפסת, ללא ציוד מגן וללא הנחיות ברורות מתי צריך להפסיק לעבוד על מנת להגן עליהם.  

על  מדינת  ישראל לחייב מעסיקים להיערך בהתאם לסכנות הברורות והמוכחות, ועל משרד העבודה לקבוע באילו תנאים אסור לעבוד, להורות למעסיקים לעקוב אחר ההתראות של השירות המטאורולוגי, ולפרסם הנחיות בטיחות המותאמות לעומס החום, רמות הקרינה, עוצמת הרוח וזיהום האוויר באזורים השונים. הנתונים קיימים, וגופים אחרים, כמו משרד החינוך והצבא, משתמשים בהם וקובעים נהלים לשהייה ממושכת ופעילות חוץ – או הימנעות ממנה. מבקר המדינה כבר כתב על זה וקרא לפעולה. הגיעה העת שמשרד העבודה יפעל וידאג להגן על העובדים מפני השלכות משבר האקלים.

דו״ח חדש של קו עובד קורא למחוקק לתת מענה לעובדים הנפגעים ממשבר האקלים לאור מספר הקורבנות המאמיר, תוך אימוץ פרקטיקות טובות הקיימות בעולם. לצורך כך על משרד העבודה להפשיל שרוולים, להיעזר במדידות השירות המטאורולוגי הישראלי, להגדיר במפורש מתי אין לעבוד, לקבוע את היקף המנוחה הנדרשת במהלך פעילות חוץ מאומצת, ולהכריע כיצד תתבצע עבודה בתנאי אקלים קיצוני ומתי תיאסר לחלוטין – ולוודא כי התקנות יוטמעו בפועל בעזרת פיקוח ואכיפה והטלת  סנקציות מתאימות על מעסיקים שמפרים הוראות אלו.

לא ייתכן שמעסיקים הם  אלו שמקבלים  החלטות הנוגעות לחיי אדם, ובטיחותם ובריאותם של העובדים תלויה ברצונם הטוב.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [189.21 KB]