10-01-2023

סלומון, אתה מתנדב הרבה שנים וליווית את איריס ביוזמות אאוטריץ' שונות. למה החלטת להצטרף לוועד המנהל?
רציתי לראות את פעילות העמותה במאקרו – בהיבט הרחב יותר – ולהכיר את העשייה ואת האנשים שמאחוריה מבחינה מקצועית. מעבר לזה ביקשתי לסייע לעמותה להניע תהליכים ולקדם את החזון המשותף כי אני מתחבר לשינויים רוחביים. חוץ מזה אני אוהב להיות במוקד קבלת החלטות.

אז הצטרפת ומה גילית?
אני כבר מספר חודשים בוועד ומרגיש היטב את העשייה. אולי עוד מוקדם לומר, אבל אני נהנה מהאפשרות להיות חלק מתהליך הניווט. הנושאים שאני עוסק בהם כרגע הם אופן התנהלות העמותה והנגשת זכויות, בדגש על הנגשה שפתית של מידע לאוכלוסיות מוחלשות, שאינן דוברות עברית; ונושא עורכי הדין החיצוניים, שהוא פרויקט מרתק בפני עצמו כי הוא מקדם בדק בית בתחום.

אתה יכול לומר כמה מילים על הנתיב הזה, ששמו עורכי דין חיצוניים?
עורכי הדין החיצוניים מקבלים פניות של עובדים שבאו לקו לעובד כדי לקבל עזרה ונמצא שנדרשת התערבות של בית משפט כדי לפתור את הבעיות שלהם. יחד עם אורלי בנימין אנחנו בודקים את ההליך הטוב ביותר שאפשר להציע לפונים – מנגנון יותר יעיל, נגיש ובטוח – כשהחזון הוא שנייצר עבורם פתרון מסודר וכתובת מהימנה. חוץ מזה יש את עניין השקיפות, וניסיון להבין מי מקבל את התיקים והאם דווקא הוא/היא נותנים לפונים פתרון מיטבי.

נשמע כמו מהלך חשוב מאד.
כן. אני חושב שאנחנו פועלים נכון מול הצרכים של העמותה והצרכים של הפונים, כדי לשפר את המנגנונים הקיימים עבור כולם. חוץ מזה אני חבר בוועדת האסטרטגיה של העמותה.

אסטרטגיה?
כן. וועדה שעוסקת בהתוויית המדיניות של העמותה, מחליטה מה חשוב ומה לא, במה עוסקים ובמה מתעמקים, אילו פרויקטים רוחביים מאמצים… דברים כאלו.

אבל אתה לא מוותר גם על המיקרו, על קבלת קהל וסיוע פרטני.
נכון. שניהם חשובים.

אתה זוכר את הבחירה הראשונית שלך בקו לעובד?
בהחלט. בין ההתנדבויות שלי בארגונים שונים, אי שם ב-2016 או 2017, התפרסמה באוניברסיטה מודעה ובה נכתב שקו לעובד מחפשים מתנדבים. לא חשבתי פעמיים. לעבוד עם איריס זה מדהים, נעזרתי בה המון במענה הטלפוני ונהניתי לעבוד איתה, והיום היא מסתייעת בי כשאנחנו נתקלים באזלת יד מול מעסיקים ובמחסום השפתי שאינו מאפשר לעובדים למצות את זכויותיהם. קשה לראות את אטימות המערכת, את חברות הביטוח שלא מסייעות לעובדים לתקשר איתן ולברר פרטים, ויש עוד הרבה עבודה בתחום הזה. איריס נעזרת בי גם בתרגום כשאנחנו עוזרים ליוצאי אתיופיה, כי באופן טבעי, כדובר אמהרית, אני מתחבר לצרכים של העובדים האלו.

אז אתה מתחבר לעובדים. לעזרה לעובדים.
אני בן 35, איש מחשבים שעשה הסבה לעריכת דין, חיפאי מזה כעשור, וההתמחות שלי היא מיסוי. הגעתי לקו לעובד מתוך אידיאולוגיה, כי שאפתי לנסות ולהנגיש שירותים לאוכלוסיות מוחלשות שלא מעניינות אף אחד. מלכתחילה פניתי ללימודי משפטים כדי לרכוש כלים חשובים, ולאחר שרכשתי אותם נרתמתי לסייע לאוכלוסיות הזקוקות להם. זה נראה לי טבעי.

אילו אוכלוסיות למשל?
התנדבתי בעמותת יוצאי אירופה עם ניצולי שואה, למשל, והקמתי תא סטודנטים של יוצאי אתיופיה כדי לחשוף בני נוער אתיופים לאקדמיה ולחשוף סטודנטים לקהילה. למגוון התרבותי.