31-01-2024

מה רע בחוק הדורש מעובדים לתרום דמי הבראה כדי לכסות את עלויות המלחמה ולממן (לכאורה) הטבות לחיילי המילואים, בסכום הנע בין 418 ל-470 ₪? הכל בערך.

 

יחד עם הקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת ת"א, האגודה לזכויות האזרח, איתך-מעכי ורבנים למען זכויות אדם, הגשנו התנגדות חריפה לחוק והסברנו מדוע לדעתנו מדובר בחוק פסול ברמה המוסרית, שגוי בהיבט הכלכלי, וציני במיוחד נוכח הפקרת הביטחון הכלכלי של העובדים המוחלשים ביותר מראשית המלחמה ועד היום.

אכן, הוצאות המלחמה נערמות ויש להיערך למימונן. אולם פתרון של מיסוי רגרסיבי על השכר הינו חלופה עלובה, חסרת מעוף, שסופה לפגוע בחלשים ביותר במצב של אי יציבות כלכלית של מגזרים גדולים בחברה הישראלית. בניגוד למוצהר, החוק אינו מורה על הקמת קרן שדרכה הכספים שייגבו מהשכירים  ישראל יועברו הלכה למעשה להטבות לחיילי המילואים, אלא מדובר בכספים שייכנסו לקופת האוצר

הכללית בלא כל קשר להטבות אשר לכאורה הם נגבים בגינם.

עובדים שילמו מחיר כלכלי כבד על המלחמה, בשעה שהמדינה התנערה מבטחונם התעסוקתי: רבים נעדרו מעבודתם בשל המלחמה – בדגש על נשים, שנאלצו להיעדר מעבודתן לשם טיפול בילדיהן, אך גם עובדים שלא יכלו להגיע לעבודתם בשל הוראות פיקוד העורף או אף בשל סגירת מקום העבודה בשל החלטה עיסקית של בית העסק עצמו (וכך בפרט ביחס לעובדים בשוק העבודה השניוני, המועסקים בשכר שעתי, במשרות שאינן מאפשרות עבודה מרחוק) – נותרו ללא מקור הכנסה בהיעדר מקור חוקי לחייב את מעסיקיהם לשלם להם שכר. ה"מענה" היחיד שנתנה המדינה לסיטואציה זו הוא פיצוי למעסיקים, לעיתים בהיקף חלקי בלבד, ככל שייבחרו לשלם שכר. למרות פניות חוזרות ונשנות והעמדת כלל גורמי המקצוע על כך שעובדים רבים נותרים בלא כל מענה, מקץ למעלה ממאה ימים למלחמה, טרם נמצאה הדרך לייצר הגנה על עובדים, בעיקר מוחלשים, שאינה תלויה ברצונם ונכונותם של המעסיקים שלהם להגיש בקשות לפיצוי, או בעמידתם של מעסיקים אלה בתנאי הפיצוי שנקבעים על בסיס מחזור המעסיק. מתווה הפיצוי לעובדים שכירים שגובש עד כה, נעדר התניות שנועדו להגנה על עובדים. בתוך כך, מתן הפיצוי למעסיק לא הותנה בנטל ראייתי של תשלום שכר מלא תוך שמירה על היקפי המשרה הקודמים טרם המלחמה; אין התניית ההחזר על השכר באי הוצאה לחופשה כפויה (באופן שמביא לכך שההחזר משקף חובות בגין חופשה שנצברו שנים לפני המלחמה); ואף לא בתשלום הזכויות הסוציאליות.

במידה ובכל זאת יעבור החוק, הצענו, יש להגביל את "התרומה" לעובדים המשתכרים מהשכר הממוצע במשק ומעלה.

כתבתם של גד ליאור וצחי שדה ב-YNET – כאן.

ההערות בהרחבה – כאן.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [151.26 KB]